Pådriver for bærekraft i Nord-Europa

By Annika Gillholm
april 12, 2023

MØT VANESSA RAE, MARKEDS- OG BÆREKRAFTSDIREKTØR FOR KNAUF INSULATION NORD-EUROPA. VANESSA HAR TATT ANSVAR FOR BÆREKRAFTEN I SIN REGION OG STYRKER ENGASJEMENT FOR EMNET.

Hva motiverte deg til å legge til bærekraft i ansvarsområdet ditt som markedsdirektør for Nord-Europa?
"Tilbake i 2020 ble jeg inspirert av lanseringen av Knaufs bærekraftstrategi 'For A Better World' og jeg ønsket å ha en aktiv rolle i å drive dens leveranse i vår region. Som en ledende produsent av bærekraftige løsninger er det en stor del av vår merkevareprofil og vårt verdiforslag, så det kompletterer min markedsføringsansvar på en god måte."
 

Hvorfor er bærekraft viktig for deg?
"Bærekraft er viktig for meg personlig som en verdensborger; det er ingen tvil om de skadelige effektene av menneskelig aktivitet på planeten og konsekvensene er virkelig skremmende. Vi må handle raskt for å redusere karbondioksidutslippene og ta vare på vår sårbare planet, og vårt selskap har en stor rolle å spille i dette."

 

Hvad er dine viktigste prestasjoner siden du tiltrådte rollen som markeds- og bærekraftsdirektør?
"Da jeg begynte i rollen gjennomførte jeg kurset 'Business Sustainability Management' ved Cambridge University for å gi meg selv en kunnskapsbase og en klar struktur for å takle min nye utfordring. Jeg har lagt ned betydelig tid på å øke bevisstheten om Knauf Insulations bærekraftsreferanser både internt og eksternt, skape en inspirerende historie som kan brukes ikke bare av meg, men også av resten av selskapet. Jeg har direkte engasjert meg med våre kunder, som har vært uvurderlig, ikke bare for å forstå hva de forventer av oss, men også for å innse at selv om det er mye mer for oss å gjøre, er vi allerede i en veldig god posisjon når det gjelder vår bærekraftsreise."
 

Hvordan ser du på fremtiden for din rolle/ditt team, og hva vil du oppnå?
"Jeg er glad for at vi har fått grønt lys for å øke ressursene i regionene, så vi bygger nå et bærekraftsteam i Nord-Europa. Dette betyr at vi vil ha ferdigheter og ressurser til å akselerere fremgangen vi gjør innen de fire hovedområdene i vår bærekraftstrategi "For A Better World". Med støtte fra Diana Dzhambazova, den nye regionale bærekraftssjefen, jobber vi for å ta Knauf Insulation til neste nivå i vår bærekraftsreise, inkludert grønn energi og den sirkulære økonomien, for eksempel."
 

Har du noen spennende prosjekter planlagt for 2023?
 "Det skjer mye i alle deler av virksomheten, enten det gjelder mennesker, den sirkulære økonomien, nullutslipp av karbondioksid eller bedre bygninger."

"Det er også noen kommende forbedringer i produktets ytelse. Med ombyggingen av fabrikken i St. Helens og store investeringer i ny utstyr, vil vi kunne lansere lavere lambdaverdier på våre produkter og ytterligere redusere den innbakte karbondioksid i våre produkter.
 

Hvad de nåværende fokuspunktene og utfordringene innen bærekraft i din region? "Fokuset ligger på å sørge for at produktene våre er relevante både nå og i fremtiden - med økte byggforskrifter må vi sørge for at vi ikke bare har riktige løsninger for markedet, men også støtter regulatorene på deres reise mot netto nullutslipp. Derfor jobber vi med regjeringen og påvirkere for å sikre at riktig politikk blir innført for å lukke gapet mellom energieffektivitetsprestasjoner slik at bygninger fungerer som de er utformet under virkelige forhold.

"Den største utfordringen jeg ser, på mellomlang og lang sikt, vil trolig være overgangen til grønn energi for vår produksjonsprosess. Dette vil kreve en gradvis endring av teknologien og kan bare oppnås sammen med vårt sentrale teknologiteam - men tenk hvor fantastisk det ville være hvis Knauf Insulation var en av de tidligste brukerne av grønn energi for vår bransje!"

Company news
Hotelbyggning Koli Nationalpark Finland

Energieffektiv hotellbygging i vakre Koli nasjonalpark i Finland

Knauf Insulation Finland har innledet et samarbeid med Lämmin Koti OY i et spennende prosjekt på et hotellbygg i Koli nasjonalpark i Finland. Formålet med samarbeidet er å tilby blåseisolering av høy kvalitet og bidra til økt energieffektivitet i byggeprosessen.

Tero Mäkinen, selger for Knauf Insulation Finland, møtte eieren av Lämmin Koti, Markku Väänänen, på hotelltomten i Koli, der Lämmin Koti-teamet jobbet med isolering av loftet. Lämmin Koti feirer 10-årsjubileet sitt i år og har fra starten av vært spesialisert innen renoverings- og byggeløsninger som forbedrer energieffektiviteten i hjemmemiljøer.
 

Fokuset på blåseull har gitt resultater.

Markku Väänänen uttrykker begeistringen sin for samarbeidet og kommenterer: ”I løpet av de siste årene har vi hatt et sterkt fokus på å installere blåseisolering, og Knauf Insulation har vært en pålitelig samarbeidspartner helt fra starten av. Vi har etablert posisjonen vår i Joensuu og Norra Karelen og er anerkjente for ekspertisen vår innen blåseisolering. ”

Lämmin Koti gjennomfører prosjekter av ulike størrelser, og den økte etterspørselen etter ekstra isolering på grunn av stigende energikostnader har fått både boligforeninger og privatpersoner til å bestille tjenestene deres. I tillegg til disse prosjektene er selskapet nå involvert i det store hotellprosjektet i Koli, der isoleringen av loftet er en viktig del av arbeidet. Selv om byggeaktiviteten har avtatt den senere tiden, har behovet for ekstra isolering fortsatt å øke.

Lämmin Koti har også planer om å utføre flere prosjekter med tilleggsisolering for fasader, der Knaufs Supafil blåseull kan brukes til å forbedre energieffektiviteten ved renovering av eldre bygninger. Selskapet ser et betydelig potensial for denne typen prosjekter i fremtiden og har allerede utført veggisolering i både nye og eldre hus.

Markku Väänänen peker på fordelene med Knaufs Supafil Frame-produkt og forteller at når man blåser inn Knaufs isolasjon i et mørkt og trangt loft, forstår man fordelene ved å blåse med hvit ull. ”Hvit ull er mye mer synlig for installatøren, noe som garanterer bedre arbeidskvalitet”, forteller Markku.
 

Miljøvennlighet handler om mer enn bare å bruke gjenvunne materialer som råvarer.

”Blåseull med lett vekt og stor lastkapasitet er til fordel både for oss og kunden", fortsetter Markku Väänänen. ”Stigende drivstoff- og energikostnader påvirker også oss. Produktet er fremstilt av gjenvunnet glass og har en svært gunstig transportvekt i forhold til de blåste kubikkmeterne. Når vi kan få plass til flere hundre kubikkmeter ull i kjøretøyet vårt, trenger vi ikke å ta unødvendige turer tilbake til lageret. Det passer ekstra godt her i Norra Karelen, der vi har store avstander å dekke.”

”Alt dette er relatert til Knauf Insulations bredere miljøtenking, der fokus ikke bare ligger på råmaterialet, men også på energien som inngår i produksjon og transport. Isolering var tidligere litt som å ha på dunjakke når det var kaldt. Det handlet først og fremst om å holde huset varmt. Vi har lenge gått i bresjen for et bredere syn på miljøvennlighet. Råmaterialet er ikke lenger nok i seg selv, selv om gjenvunnet glass er et utmerket utgangspunkt som råvare for isolering. Det er mange andre faktorer knyttet til produksjon og transport, og disse jobber vi kontinuerlig med å gjøre mer miljøvennlige”, avslutter Markku Väänänen.

12.07.2023