Nyhetsbrev - Juli 2014

By itradmin on juli 23, 2014

Velkommen til Information from Knauf Insulation. Vi ønsker med vårt nyhetsbrev  å holde deg oppdatert med nyheter fra vår virksomhet og fra isolasjonsbransjen generelt.

EcoBatt besto testen med glans

Man Knauf

Både plassjefen Karl Brugge og snekkeren Mattias Sandström er enige. EcoBatt fra Knauf Insulation var en positiv overraskelse som de gjerne jobber videre med. Peabs anbud før byggingen av Brf Bataljonen i Örebro fulgte de normale rutinene. Bortsett fra en ting: Når det gjaldt isolering, hentet Karl Brugge inn pris og betingelser også for EcoBatt fra Knauf Insulation.

– Jeg har jo kjent til Knauf lenge, men trodde de bare hadde gipsprodukter. Jeg fikk tipset fra forhandleren Karl Hedin. Totalt fikk han inn tre tilbud – og det var tilbudet fra Knauf Insulation som stakk seg ut.

– Vi sammenlignet pris, leveringstid, kvalitet og egenskaper, og i denne sammenligningen var det Knauf Insulation som ga mest valuta for pengene. Det var en tydelig forskjell, og det var derfor vi bestemte oss for teste, sier Karl Brugge.

Fullskalatest

Det begynte med at man tok hjem en rull for å ”kjenne” på produktet og testet med en egnet kniv. Det var ingen problemer. Så startet byggingen i fjor vår, samtidig med en slags fullskalatest av EcoBatt. I høst er byggingen av de 64 leilighetene ferdig, og Karl Brugge har ingen problemer med å evaluere EcoBatt allerede nå.

– Dette ga oss bare positive erfaringer. Jeg fortsetter gjerne å jobbe med EcoBatt. Mattias Sandström, en tømrer med 11 års erfaring på baken, sier seg enig.

– Det er to ting jeg setter stor pris på med EcoBatt. Den er super å jobbe med fordi den er litt mykere og enklere å forme. Dette er et stort pluss når du må presse isoleringen på plass slik at den gir god tetning og hindrer kuldebroer. Den er også svært lett å skjære i.

-----

Starten på en dialog

Knauf Insulation har eksistert på det nordiske markedet i fem år. Vi har bygd opp en organisasjon med forhandlere, egne selgere og eksper ter i nøkkelposisjoner.

Nå tar vi neste skritt, og denne nye kundeavisen er et eksempel på det. Med avisen vil vi nå ut til kundene med informasjon og nyheter som berører dere og bransjen. Men vi vil mer enn det, vi vil ha en dialog med dere – og da kreves det selvsagt at vi også lytter til dere.

I vår startet vi derfor en stor undersøkelse. Vi vil ha kundenes ærlige meninger om oss og våre produkter. Hva dere synes vi gjør som er bra og hva vi kan gjøre bedre. Det siste er viktigst: med klare tilbakemeldinger på forbedringsområder kan vi skjerpe tilbudet og ser vicen ut til dere.

Men vi venter ikke passivt på resultatet av undersøkelsen. Vi brenner for å skape tilfredshet hos både nye og eksisterende kunder, å være den naturlige partneren i spørsmål som angår isolering. Derfor satser vi hardt på kompetansen til våre medarbeidere. Nå sist har vi engasjer t Johnny Kronvall, Professor emeritus i byggteknikk ved høgskolen i Malmö og konsulent på Green Building Science, til å gi opplæring innen energieffektivitet. Opplæringen omfatter våre selgere, teknikere og markedsførere og har bare ett eneste formål: å gi kundene best mulig hjelp og rådgivning.

God sommer!
Peter Isacsson
Knauf Insulation Norden

-----

Raskere og mer fleksible leveranser

Man Knauf 2

Raskere, sikrere og mindre volumer. Nå forbedres leveransene fra Knauf Insulations lager ytterligere.

– Vi jobber kontinuerlig med forbedringer etter kundenes ønsker, sier Fredrik Barbosa, logistikkansvarlig i Knauf Insulation Norden.
Per i dag har Knauf Insulation et sentrallager både i Sverige, Norge og Danmark. Ved årsskiftet flyttet Knauf inn i det nye lageret i Oslo, noe som umiddelbart ga bedre vilkår for
kundene.

– Nå kan vi tilby kundene på det norske markedet leveranse innen 2–5 dager. Dessuten kan man gjøre bestillinger på tre paller eller mer i stedet for en hel lastebil, sier Fredrik Barbosa. Omtrent de samme forutsetningene gjelder også for de svenske kundene, som får sine bestillinger fra Knaufs lager i Arendal utenfor Göteborg.  

 - Vi lover leveranse innen 2–4 dager, men vi jobber steinhardt med å presse denne tiden ytterligere. Det skal være mulig, i det minste i nærområdet til lageret. Ved alle lagrene kan kundene dessuten selv hente ut produktene de vil ha.  Det er spesielt populært ved vårt lager i danske Horsens.

-----

Miljøet taler for EcoBatt

Ecobatt Man Knauf

Trenden er tydelig, ifølge Kenneth Ingemarsson, teknisk sjef i Knauf Insulation. Det blir stadig mer fokus på miljøspørsmålene når det gjelder isoleringsmaterialer, i alt fra produksjon til arbeidsmiljø og energiforbruk.

– Alt taler for produktene i Eco-serien, nå og i fremtiden, sier Kenneth Ingemarsson.

EcoBatt og EcoBlanket fra Knauf Insulation har samme isolerende egenskaper som tradisjonelle glassullsprodukter. Men ellers er forskjellene store. EcoBatt og EcoBlankett inneholder opptil 80 prosent resirkulert glass. ECOSE® Technology, et bindemiddel som Knauf selv har utviklet, gir en rekke fordeler: ECOSE-bindemiddelet er en biobasert teknologi fri for formaldehyd. ECOSE-fordelene gir et fleksibelt produkt som er luktfritt og lett å skjære i. Interessen for EcoBatt og EcoBlanket har økt jevnt i Norden de siste årene – og nå står produktene foran et gjennombrudd, tror Kenneth Ingemarsson.

– Interessen øker jevnt. Jeg merker det blant annet på at jeg får stadig flere tekniske forespørsler – alt fra byggere og arkitekter til studenter og privatpersoner som vil vite mer om blant annet U-verdiene for EcoBatt og EcoBlanket.

Eco-serien støttes

En annen ting som taler for EcoBatt og EcoBlanket er at tradisjonelle PF-bindemidler med formaldehyd først begrenses for på sikt å fases ut.

– I april 2015 strammes EUs regelverk ytterligere inn når det gjelder bruk av formaldehyd. Det gagner selvsagt våre Eco-produkter. ECOSE® Technology er bare et av flere vellykkede resultater av Knaufs satsing på forskning og utvikling. I tyske Iphofen, der Knauf har sitt hovedkontor, har Knauf et eget, stort laboratorium som er godkjent for ulike tester. Knauf Insulation har over 20 registrerte patenter forbundet med ECOSE. Også i Belgia og England er det laboratorier som er knyttet til Knauf Insulations fabrikker.

– Dette er mine kolleger i den europeiske organisasjonen, og der pågår det et kontinuerlig forbedringsarbeid, sier Kenneth Ingemarsson.

-----

Peter tar utfordringen: ”Norden er et stort potensielt marked for oss”

Peter Isacsson Knauf

Knauf Insulation er en stor global aktør når det gjelder isolering, men på det nordiske
markedet er man den nye aktøren.

Peter Isacsson, sjef for Knauf Insulation
i Norden, liker utfordringen.

– For å lykkes er det ikke nok å være like god, vi må være bedre. Vi må tenke og anstrenge oss enda mer, sier han. I februar startet han i stillingen som Norden-sjef, og målsettingen er at Knauf Insulation ska få ”a fair share” av det nordiske markedet i premiumsegmentet. Nøyaktig hva det innebærer, er han ennå en smule tilbakeholden om.

– Vi har produkter med høy kvalitet og mange spenstige ideer. Det er en herlig utfordring å få være med å bygge opp og utvikle den nordiske virksomheten.

Full fart

Man kan si at Peter Isacsson har fått en pangstart i den nye jobben. På tre måneder har han strukturert opp virksomheten og de ledende funksjonene, etablert en ledelsesgruppe, formulert utviklingsområder, skaffet nye salgsverktøy til salgsorganisasjonen, kartlagt servicenivåer i de nordiske landene, startet en kundeundersøkelse …

– Ja, det er full fart, og det føles godt. Norden er et stort potensielt marked for oss, og vi har et sterkt konsern i ryggen, sier Peter og peker på Knauf Insulations sterke sider.

– Knauf Insulation står for hurtighet. Vi vet hva vi vil, er målbevisste og tar raske beslutninger. Akkurat det liker jeg, evnen til å ta raske beslutninger på store saker. Og at alle medarbeidere jobber med stor frihet under eget ansvar.

Lys fremtid

En annen sterk side er at Knauf Insulation produserer og utvikler både glassull og steinull. Det gjør at man kan tilby gode produkter innen alle bruksområdene. Hele bransjen ser dessuten en svært positiv trend for øyeblikket. Det er fokus på energieffektivitet og miljø over hele verden, og Knauf Insulation er ledende i så henseende med produkter for bygningskroppen.

– Vi må redusere karbondioksidutslippene, og faktum er at 40 prosent av utslippene stammer fra bygninger. I det perspektivet er markedet for isolerende produkter svært interessant. Privat forsøker han også å leve klimasmart. Peter bor med familien i Skövde og pendler med tog til jobben i Göteborg.

– Det er praktisk også. Det tar 80 minutter, og da rekker jeg å jobbe under reisen.
På fritiden er han en ivrig golfer, ti i handicap, og han liker å reise. Italia er det absolutte favorittmålet, og det kombineres gjerne med internasjonale fotballkamper. Begge sønnene studerer på universitet – Linköping og Luleå – og også privat kan samtaleemnene være til nytte i jobben.

– Ludvig studerer faktisk bærekraftig energiteknologi, ler Peter.

-----

Riktig kniv gjør jobben enklere!

Knife knauf

Nå blir det enda enklere å jobbe med Knauf Insulations glassullsprodukter. Sammen med den verdensledende knivprodusenten Mora of Sweden har vi utviklet en kniv som er spesielt tilpasset våre produkter. Kniven, som kan bestilles fra våre nordiske lagre, har alle egenskapene som profesjonelle brukere krever.

-----