Peter velger EcoBatt – i jobben og privat
Det begynte med at bygghandleren lurte på om Peter ville teste ut EcoBatt fra Knauf Insulation.
Hvorfor ikke, tenkte Peter. I dag, elleve hus senere, er han svært fornøyd med isoleringen. Så fornøyd at han også bruker den privat.
– Ja, da jeg bygde på huset i sommer, brukte jeg EcoBatt.
Peter Falk er egentlig värmlending fra Karlstad, men på slutten av 80-tallet jobbet han et par år som tømrer i Norge. Og i 1997, da husbyggingen i Sverige gikk ned på sparebluss, vendte han vestover igjen. Denne gangen for å bli.
Peter driver Falk Bygg A/S i Moss og er representant for Systemhus, Norges eldste huskjede som i årenes løp har bygd 50 000 hus over hele landet. For Falk Bygg, med tolv ansatte, blir det i underkant av ti hus i året.
– Vårt store prosjekt for øyeblikket er Store Brevik Park i Son. Vi deler prosjektet med en annen bygger, og innen utgangen av 2017 skal det bygges et 50-tall eneboliger her, sier Peter.
Ingen reaksjoner
Så langt har Falk Bygg ferdigstilt åtte hus, alle med EcoBatt som isolering. Det begynte med at bygghandleren spurte om han ville prøve ut EcoBatt. Det var for ett og et halvt år siden, og siden den gang har ikke Falk Bygg brukt noen annen isolering.
Forklaringen er enkel. EcoBatt tilfredsstiller selvsagt alle byggtekniske krav, men den har fordeler utover dette.
– Med EcoBatt slipper jeg irriterte øyne og at det klør. Og mine medarbeidere har ikke annet enn godt å si, heller. Jeg antar at det er fordi ullen er mer langfibret og at Knauf Insulation har sitt eget bindemiddel.
Da Peter bygde på huset sitt i sommer, valgte han EcoBatt. Under arbeidet var det et skikkelig høytrykk med over 30 grader i skyggen.
– Jeg jobbet med isoleringen i shorts. Jeg vet at man skal bruke heldekkende klær, men det gikk helt fint, ler Peter.
-----
Reisen fortsetter
I februar er det seks år siden jeg begynte i Knauf Insulation som reisende selger. Det har vært en spennende reise der virksomheten har utviklet seg til et nettverk av etablerte forhandlere i hele Danmark.
Suksessen har flere årsaker. Vi har selvsagt en produktmiks som kundene etterspør, ikke minst isoleringen med det unike bindemiddelet ECOSE, som har egenskaper som stadig flere entreprenører og håndverkere setter pris på.
Minst like viktig er selvsagt samarbeidet med alle forhandlerne. Uten deres kunnskap og engasjement, sammen med våre egne dyktige selgere, hadde vi ikke kommet så langt som vi har gjort.
Men reisen slutter ikke her. Vi i Knauf Insulation girer nå opp for å møte fremtiden. En utfordring vi gjerne tar, er kravet til, og behovet for, isolering med lavere lambdaverdier.
Det kommer for eksempel med de nye byggereglene, BR15, som stiller høyere krav til energiforbruket i husholdningene. Vi regner dessuten med at industrien vil kreve flere produkter med lavere lambdaverdier.
Vi og våre fabrikker står klare. Allerede i dag produserer vi produkter i lambdaklasse 032, som vi regner med vil bli morgendagens åpenbare valg av isolering.
Et annet interessant område er løsull, som flere og flere velger – ikke bare til tilleggsisolering av loft, men også til tradisjonell isolering. Også her fortsetter vi å jobbe med å utvikle teknikken og forbedre produktene.
De seks årene i Knauf Insulation har vært en spennende og utviklende reise for meg også på det personlige planet. Jeg føler ofte en tilfredsstillelse av å jobbe med produkter som er ressursbesparende, som gir bedre økonomi og som bidrar til å redusere karbondioksydutslippet.
Akkurat det gjør målet klart for den videre reisen.
Søren Bendix
Business Development Manager
-----
Miljøpoeng til Knauf Insulation
Miljøbedømmelse iht. LEED, Leadership in Energy and Environmental Design, vinner terreng, og i den kommende oppdateringen, LEEDv4, blir det lettere enn noensinne å samle poeng, takket være Knauf Insulation.
I kategorien ”Beste innemiljø” får Knauf Insulations produkter med ECOSE-teknologi maksimal score siden de er sertifisert til å tilfredsstille en rekke krevende miljøstandarder, slik som Eurofins Gold og Blue Angel.
LEED, som har eksistert siden 1999, er det mest kjente systemet for å bedømme miljøytelsen til bygninger. Bygninger og inngående materialer vurderes og får poeng etter påvirkning på nærmiljø, vann- og energibruk, materialer samt inneklima. Det gis dessuten bonuspoeng for innovasjon i prosjektet og regionale hensyn.
-----
Miljøpris til Knauf Insulation
Under Green Deal and ECO Awards 2015 i Manchester fikk Knauf Insulation prisen "Supplier of the Year". Begrunnelsen var at Knauf Insulation ikke bare gir kundene enestående service, men at de også bidrar positivt til miljøet og lokalsamfunnet.
National Green Deal and ECO Awards er en forlengelse av den britiske regjeringens målsetting om å fremme mer energieffektive løsninger. Formålet med prisen er å gi offentlig anerkjennelse til de som fremstår som gode eksempler i arbeidet med å redusere energikostnadene og CO2-utslippene.
-----
Fremgang i arbeidet med bærekraft
Knauf Insulation fortsetter å gjøre fremgang i arbeidet med å redusere utslipp og spare energi. Det viser Knauf Insulation Sustainability Report 2015, som ble publisert i november.
I forordet sier adm. dir. Tony Robson at selskapet ikke bare leverer produkter, men også forsyner markedet med nye og
effektive løsninger for å kunne bygge energieffektive bygninger.
Det finnes flere slike eksempler fra 2015. Derfor fikk Knauf Insulation blant annet utmerkelsene ”Manufacturer of the year” og ”Supplier of the year” i Storbritannia.
-----
”Kravene til energieffektive løsninger taler for glassull”
Han brenner for energieffektive hus som både sparer penger og miljøet.
Han twitrer flittig om dette, noen ganger 10–15 tweeter om dagen, men de kan også handle om favorittlaget i fotball, Manchester United.
Og som adm. dir. for Knauf Insulation Northern Europe, KINE, har han stålkontroll også på den nordiske isoleringsbransjen.
– Norden er svært interessant fordi kravene til økt energieffektivitet stiller enda høyere krav til isolering i klimaskallet. Det taler for glassull, sier John Sinfield.
John Sinfield er høyt profilert innen byggebransjen. Som adm. dir. for KINE kan man si at det følger med jobben, men John Sinfield styrker profilen ved å være aktiv også i større samfunnsspørsmål.
– Man kan si at jobben på en naturlig måte sammenfaller med store og viktige samfunnsspørsmål, slik som husholdningenes hverdagsøkonomi og de store spørsmålene om miljøet og den globale oppvarmingen. Da er det nesten vanskelig å ikke engasjere seg, ler John Sinfield.
Mange engasjementer
John Sinfield begynte i Knauf Insulation i 2006, og i januar 2010 begynte han i stillingen som adm. dir. for KINE, som blant annet omfatter fire produksjonsanlegg i England samt det nordiske regionkontoret i Göteborg. Hans engasjement for klimasmarte løsninger, som bygger på riktig valg av isoleringsløsninger, har dessuten gjort ham til formann i Construction Products Association (CPA) og et svært aktivt medlem i Energy Bill Revolution-alliansen, som jobber for store investeringer for redusere energiforbruket i engelske boliger.
– Norden er av flere årsaker et svært interessant marked for Knauf Insulation, sier John Sinfield.
– Dels gjør det nordiske klimaet at isolering tradisjonelt har vært et viktig spørsmål i forbindelse med bygging, både for maksimal trivsel og økonomi. Dels gjør de nordiske kravene til bedre energieffektivitet at det stilles enda strengere krav til isoleringen, med en tydelig trend mot stadig lavere lambdaverdier. Der ligger vi i Knauf Insulation langt foran.
Fordel for glassull
Nettopp lavere lambdaverdier setter den klassiske konkurransen mellom glassull- og steinullprodusenter på spissen. Fordi Knauf Insulation produserer begge produktene, kan John Sinfield se mer nøytralt på spørsmålet.
– Lavere og bedre lambdaverdier passer glassull bedre, da den lettere kan komprimeres uten å bli tung og uhåndterlig for håndverkerne.
John Sinfield er et konkurransemenneske. Derfor er han litt rastløs når det gjelder Knauf Insulations virksomhet i Norden, som ble etablert i 2009.
– Vi er den raskest voksende produsenten av isolering i Europa. Det er også det naturlige målet for virksomheten i Norden. Og jeg har gode grunner til å tro at vi vil oppnå det relativt raskt.
Og den som ennå tviler på hans målbevissthet og engasjement, kan gå inn på hans flittig brukte Twitter-konto, (@MD_KINE). I presentasjonen står det ”This is really me, not my marketing team!” (Det er faktisk jeg som skriver, ikke markedsavdelingen!).
-----