Nyhetsbrev - Desember 2014

By itradmin on desember 23, 2014

Velkommen til Information from Knauf Insulation. Vi ønsker med vårt nyhetsbrev  å holde deg oppdatert med nyheter fra vår virksomhet og fra isolasjonsbransjen generelt.

Her er det Knauf Insulation som gjelder!

Thomas Bock Knauf

I vår bestemte XL-BYGG Östra Sörmland i Vagnhärad seg for å ta inn Knauf Insulation som eneste leverandør av glassull. Årsak: De mistet salg til konkurrenter som solgte glassull fra nettopp Knauf Insulation.

– Siden har vi økt omsetningen merkbart, sier Thomas Bock, adm. dir. og eier av XL-BYGG Östra Sörmland.

Thomas Bock begynte i byggebransjen i 1987 og kan i dag bransjen ut og inn. Den første tiden jobbet han på leverandørsiden, blant annet som selger og plassjef i et selskap som solgte trebaserte plater. Men han ville ha noe eget – og i 2003 fikk han mulighet til å kjøpe Östra Sörmlands Trä i Vagnhärad.

Da omsatte de for 19 millioner svenske kroner i året. I dag omsetter selskapet – som har vært en del av XL-BYGG siden 2007 – for 60 millioner svenske kroner. Thomas Bock peker på fordelen med å drive i en ekspansiv region, men det rekker ikke som forklaring på den raske veksten.

– Vi har også økt sortimentet og bygget om butikken og lageret. Dessuten har vi satset på å ha produktene i hyllene – ellers drar kunden et annet sted – og på å kunne yte god service takket være våre gode kunnskaper.

Eneste leverandør 
Der spiller Knauf Insulation en stor rolle på isoleringssiden som eneste leverandør av glassull.

– Vi har alltid to lass i plukklageret og ytterligere et lass i bufferlageret. Dessuten har selgeren Kristian Grönvall vært her flere ganger og presentert produkter, både for oss og byggekundene. Det betyr mye.

Valget av Knauf Insulation var enkelt for Thomas Bock. Kundene ville ha produk- tene.

– Det er god kvalitet, isoleringsverdi og brannklasse til riktig pris. Vi har ikke angret på valget.

Helt friksjonsfritt 
Like fornøyd er sønnene Daniel og Jonas, som er i ferd med å ta over ansvaret for bygghandelen nå når pappa Thomas planlegger å trappe ned.

– Det har fungert helt friksjonsfritt med Knauf Insulation. Og jeg har ikke hørt ett negativt ord fra kundene etter byttet, tvert i mot, sier Daniel.

Noe som raskt bekreftes av Audrius Butkus fra Litauen, som har drevet et vellykket byggeselskap, Adisis Bygg, i et par år i Vagnhärad og Trosa. Han står på plukklageret og fyller opp tilhengeren med trematerialer og EcoBatt fra Knauf Insulation.

– Dette er gode greier, jeg bruker bare isolering fra Knauf Insulation. Og da de utviklet den nye kniven, ble isoleringen enda enklere å jobbe med.

-----

Blåseisolering gir fordeler for entreprenør og kunde

Uleaborg Knauf

Oulun Taloeristys Oy i Uleåborg er et nystartet selskap i isoleringsbransjen, men eierne Juhani Kiviranta og Jouni Kauppinen har begge bred erfaring fra byggebransjen. Dessuten har de funnet en vinnende kombinasjon: blåseisolering og Knauf Insulation.

– Blåseisolering er fremtiden – veggisolering øker hele tiden – og pro- duktene fra Knauf Insulation er svært gode, sier Juhani Kiviranta.

Det var i juli i år at Juhani og Jouni tok over virksomheten som Länsi-Suomen Puhallusvilla Oy hadde drevet i Uleåborg. Men det var ingen nybegynnere som ga seg i isoleringsbransjen.

Juhani er utdannet økonom og drev tidligere et konsulentfirma som blant annet tilbød byggetjenester og økonomisk forvaltning. Jouni begynte som tømrer, jobbet i fem år med blåseisolering for nettopp Länsi-Suomen Puhallusvilla og har de siste årene jobbet som innkjøper.

Som nye bedriftseiere har de allerede god dreis på virksomheten.

– Blåseisolering er det som gjelder i dag for nybygg og tilleggsisolering. Veggisoleringen øker hele tiden, sier Juhani og berømmer produktene fra partneren Knauf Insulation.

– Produktene deres er virkelig gode. Blåseisolering kommer rett fra fabrikken, klart til bruk, og er lett å arbeide med. Kundefordeler Minst like viktig er kundefordelene med blåse- isolering fra Knauf Insulation, sier Jouni.

– Produktet har god varmeisoleringsevne, er brannklassifisert i Euro-klasse A1, og gir en isoleringsverdi ned til lambda 0,033 installert i vegg eller skråtak. Fordi produktet er tørt kan man jobbe i minusgrader. En annen fordel er at blåseisoleringen fyller godt ut og uten skjøter, også i gamle hus med trekonstruksjon og mange ujevnheter.

Virksomheten går bra. Så bra at Juhani og Jouni ikke alltid rekker over alt.

– Da leier vi inn Craftman Oy, et bemanningsselskap som vi har et godt samarbeid med.

-----

Fra ord till handling

Takk for tilbakemeldingene. Nå tar vi i Knauf Insulation neste skritt og begynner å vurdere alle forbedringsforslagene.

Kundeundersøkelsen Lytt og lær, som vi startet i begynnelsen av året, har vist oss svart på hvitt hva kundene mener om oss. Vi er glade for all rosen vi har fått, men det bruker vi ikke så mye energi på – vi vil fokusere på forbedringsmulighetene dere har pekt på.

Og nå går vi fra ord til handling, både på smått og stort. Her er noen endringer og forbedringer vi har startet på og som i enkelte tilfeller allerede er realisert.

  • Tydeligere teknisk dokumentasjon. Den tekniske informasjonen om egenskapene til produktene og den tilhørende dokumentasjonen kan nå lastes ned som BIM-objekt via Knauf Insulations hjemmeside. Vi er blant de første isoleringsprodusentene som bruker dette fremtidsrettede hjelpemiddelet. Vi har dessuten utarbeidet helt nye produktdatablad som er svært informative og enkle å tolke.
  • Tydeligere merking av produkter. Nye etiketter kommer snart.
  • Kniv til å skjære i EcoBatt. Vår nye og spesialkonstruerte kniv er en suksess blant brukerne – og vi har utviklet et nytt skjærebord også!
  • Bedre produktoversikt. Utarbeides nå per land og språk.

Dessuten har vi, for forhandlerne av våre produkter, utarbeidet et helt nytt markedsføringsmateriell som kan brukes i lokale arrangementer.

-----

Blåseisolering sparer tid og arbeid

Losull Knauf

Midt i sentrum av Helsingfors får et seks etasjer høyt steinhus bygget på slutten av 1930-tallet, nytt liv. Når huset totalrenoveres er det i prinsippet bare skjelettet som står igjen før ombyggingen starter. Og bak fasaden skjulte det seg en utfordring.

Da man fjernet det gamle fasadematerialet, fant man en gammel overflate som var alt annet enn rett og jevn. For å spare tid og arbeid med å rette opp overflaten, valgte man Supafil Frame blåseisolering og Suomen Puhalluseriste til å utføre arbeidet.

Totalt skal det isoleres 2000 kvadratmeter, og det med 26 kilo per kubikkmeter. Tykkelsen på isoleringen varierer mellom 100 og 150 mm, fordi underlaget – som består av gammel betong, tegl og enkelte steder byggeblokker – er så ujevnt.

Smart løsning 
Niklas Dahl, adm. dir. ved Suomen Puhallu- seriste, forteller om enda en faktor som gjør arbeidet utfordrende.

– Gamle høyhus i bykjernen i Helsingfors har ofte små og trange gårdsrom. Når de skal brukes som oppbevaringsplass for diverse byggematerialer, er det vanskelig å få plass til den plasskrevende isoleringen.

– Vi løser problemet ved sette bilen med alt materialet ute på gaten, og bare slangen trekkes over gårdsrommet. Dessuten har vi med oss alt som trengs til isoleringsarbeidet.

Utenpå blåseisoleringen monteres enda et lag med fasadeisolering i stenull før den nye pussede fasaden legges utenpå.

-----

Kampanje med mange vinnere

Vårt budskap var: prøv oss! Mange fulgte oppfordringen og oppdaget fordelene med Knauf Insulations glassull EcoBatt. Det gjorde alle til vinnere. Men noen er ekstra fornøyde, de vant dessuten fine premier i konkurransen.

Kampanjen ”Prøv oss” skapte et ekstra rush hos våre forhandlere. Både gamle og nye kunder passet på å velge EcoBatt til sine isoleringsbehov – samt å delta i konkurransen om mange fine premier.

– Uten å gå inn på detaljer har kampanjen lykkes med å nå ut til mange sluttkunder, og vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra forhandlerne, sier Micaela Ådahl, markedssjef hos Knauf Insulation Norden.

Premiene i konkurransen var virkelig noe å konkurrere om. Vinneren i hvert land får en buet full UHD 55” LED-TV, nr. 2 får den nye iPhone 6 med 4,7-tommers HD-skjerm og nr. 3 får den nye iPad Air 2.

Her er vinnerne!

DANMARK: 

  1. Brian Herse, Kolding. 
  2. Anders Dalitz Larsen, Hillerød. 
  3. Frank Levring Hansen, Silkeborg.

SVERIGE: 

  1. David Florin, Kungälv. 
  2. Daniel Karlsson, Norrtälje. 
  3. Jesper Johnsson, Grebbestad.

NORGE: 

  1. Birger Løfald, Rindal. 
  2. Maiken Tholo, Sandnes. 
  3. Pål Erik Svendsberget, Rena.

FINLAND: 

  1. Kari Fors, Kalajoki. 
  2. Jari Röksä, Espoo. 
  3. Valio Korpela, Räyrinki.

Gratulerer til alle sammen!

-----