Neil Hargreaves: ECOSE® er en stor suksessfaktor
By Knauf Insulation on april 23, 2020

Økt samarbeid med de ledende distribusjonsgruppene i Norden, den nye mineralullfabrikken i Frankrike og betydningen av å virkelig lytte til hva kundene mener.

Møt Neil Hargreaves, ny administrerende direktør i Knauf Insulation Northern Europe siden begynnelsen av 2019, som også fremhever et av selskapets absolutte trumfkort.

– Vårt eget bindemiddel ECOSE® Technology er nå blitt 10 år, men er fremdeles en av våre store suksessfaktorer. Det sporer til fortsatt produktutvikling.

Neil Hargreaves, som tok over etter den tidligere sjefen for Nord-Europa, John Sinfield, har grundig kunnskap om Knauf Inulation og byggebransjen. Han kom til selskapet allerede i 2006 som Head of Commercial Finance og avanserte fem år senere til Finance Director.

I sin nye rolle er oppdraget ytterligere å styrke Knauf Insulations ledende rolle i Europa som produsent av mineralull.

– ECOSE® Technology er en styrke som vi skal bygge videre på. Det er et fint symbol på vår streben etter alltid å ha kunden i sentrum – fra håndverkeren som utfører jobben til byggherren som ønsker seg langsiktig lønnsomhet – og samtidig verne om miljø og klima.

Forhåpninger til Skandinavia

Når det gjelder Knauf Insulations tilstedeværelse i Skandinavia, har Neil Hargreaves store forhåpninger. En allerede betydelig markedsandel har potensial til å vokse ytterligere.

– Vi jobber målbevisst og langsiktig på de nordiske markedene. Det innebærer at vi har fokus på økt samarbeid med de større og ledende distribusjonsgruppene i Sverige, Norge og Danmark.

Samtidig vokser etterspørselen etter blåseull raskt, noe Neil Hargreaves ønsker velkommen.

– Absolutt! Til dette formålet har Knauf Insulation et markedsledende produkt, Supafil, og blåseull stemmer godt med bærekraftstrappen der redusert avfall og deponi står i fokus. Tidsbesparelsen er også en viktig fordel.

Veien til suksess krever imidlertid en kombinasjon av en sterk produktportefølje og ydmykhet. Neil Hargreaves peker blant annet på prosjektet Customer Centricity (Kundefokus), som Knauf Insulation satte i gang for et par år siden.

Lytte og handle

Men å lytte til kundene er bare begynnelsen, det viktige er handling og oppfølging, understreker han.

– Et godt eksempel er da kundene våre på Sjælland i Danmark ønsket økt service og større fleksibilitet i forbindelse med leveranser. Resultatet ble at vi åpnet et nytt lager i tillegg det eksisterende, i Hedehusene, like utenfor København.

Knauf Insulation Europe er godt rustet til å møte fremtidens krav på alle områder, fra energieffektiv produksjon til innovasjon, logistikk og kvalitet for sluttkunden.

– I oktober innviet vi vår nye fabrikk i franske Illange med kapasitet til å produsere 110 000 tonn steinullprodukter av beste kvalitet i året til fasade og flate takløsninger. Dette åpner også opp for etter hvert å ta inn disse områdene på det nordiske markedet.