
Pådriver for bærekraft i Nord-Europa
MØT VANESSA RAE, MARKEDS- OG BÆREKRAFTSDIREKTØR FOR KNAUF INSULATION NORD-EUROPA. VANESSA HAR TATT ANSVAR FOR BÆREKRAFTEN I SIN REGION OG STYRKER ENGASJEMENT FOR EMNET.
12.04.2023Knauf Insulation Finland har innledet et samarbeid med Lämmin Koti OY i et spennende prosjekt på et hotellbygg i Koli nasjonalpark i Finland. Formålet med samarbeidet er å tilby blåseisolering av høy kvalitet og bidra til økt energieffektivitet i byggeprosessen.
Tero Mäkinen, selger for Knauf Insulation Finland, møtte eieren av Lämmin Koti, Markku Väänänen, på hotelltomten i Koli, der Lämmin Koti-teamet jobbet med isolering av loftet. Lämmin Koti feirer 10-årsjubileet sitt i år og har fra starten av vært spesialisert innen renoverings- og byggeløsninger som forbedrer energieffektiviteten i hjemmemiljøer.
Fokuset på blåseull har gitt resultater.
Markku Väänänen uttrykker begeistringen sin for samarbeidet og kommenterer: ”I løpet av de siste årene har vi hatt et sterkt fokus på å installere blåseisolering, og Knauf Insulation har vært en pålitelig samarbeidspartner helt fra starten av. Vi har etablert posisjonen vår i Joensuu og Norra Karelen og er anerkjente for ekspertisen vår innen blåseisolering. ”
Lämmin Koti gjennomfører prosjekter av ulike størrelser, og den økte etterspørselen etter ekstra isolering på grunn av stigende energikostnader har fått både boligforeninger og privatpersoner til å bestille tjenestene deres. I tillegg til disse prosjektene er selskapet nå involvert i det store hotellprosjektet i Koli, der isoleringen av loftet er en viktig del av arbeidet. Selv om byggeaktiviteten har avtatt den senere tiden, har behovet for ekstra isolering fortsatt å øke.
Lämmin Koti har også planer om å utføre flere prosjekter med tilleggsisolering for fasader, der Knaufs Supafil blåseull kan brukes til å forbedre energieffektiviteten ved renovering av eldre bygninger. Selskapet ser et betydelig potensial for denne typen prosjekter i fremtiden og har allerede utført veggisolering i både nye og eldre hus.
Markku Väänänen peker på fordelene med Knaufs Supafil Frame-produkt og forteller at når man blåser inn Knaufs isolasjon i et mørkt og trangt loft, forstår man fordelene ved å blåse med hvit ull. ”Hvit ull er mye mer synlig for installatøren, noe som garanterer bedre arbeidskvalitet”, forteller Markku.
Miljøvennlighet handler om mer enn bare å bruke gjenvunne materialer som råvarer.
”Blåseull med lett vekt og stor lastkapasitet er til fordel både for oss og kunden", fortsetter Markku Väänänen. ”Stigende drivstoff- og energikostnader påvirker også oss. Produktet er fremstilt av gjenvunnet glass og har en svært gunstig transportvekt i forhold til de blåste kubikkmeterne. Når vi kan få plass til flere hundre kubikkmeter ull i kjøretøyet vårt, trenger vi ikke å ta unødvendige turer tilbake til lageret. Det passer ekstra godt her i Norra Karelen, der vi har store avstander å dekke.”
”Alt dette er relatert til Knauf Insulations bredere miljøtenking, der fokus ikke bare ligger på råmaterialet, men også på energien som inngår i produksjon og transport. Isolering var tidligere litt som å ha på dunjakke når det var kaldt. Det handlet først og fremst om å holde huset varmt. Vi har lenge gått i bresjen for et bredere syn på miljøvennlighet. Råmaterialet er ikke lenger nok i seg selv, selv om gjenvunnet glass er et utmerket utgangspunkt som råvare for isolering. Det er mange andre faktorer knyttet til produksjon og transport, og disse jobber vi kontinuerlig med å gjøre mer miljøvennlige”, avslutter Markku Väänänen.
MØT VANESSA RAE, MARKEDS- OG BÆREKRAFTSDIREKTØR FOR KNAUF INSULATION NORD-EUROPA. VANESSA HAR TATT ANSVAR FOR BÆREKRAFTEN I SIN REGION OG STYRKER ENGASJEMENT FOR EMNET.
12.04.2023